Parafie, które są w posiadaniu nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym, a których właścicielem jest Skarb Państwa, do 30 sierpnia 2024 roku mogą składać wnioski o nabycie prawa własności.
Aktualnie obowiązuje bonifikata 94%. Aby skorzystać z tej możliwości należy spełnić warunki:
- nieruchomość musi być zabudowana, to znaczy, że w księdze wieczystej musi być przynajmniej 1 budynek na przynajmniej 1 działce; pozostałe działki mogą być niezabudowane, ale muszą znajdować się w tej samej księdze wieczystej
- użytkowanie wieczyste musi być ustanowione przed 31 grudnia 1997 r.
Po upływie terminu 30 sierpnia 2024r. sprzedaż prawa własności użytkownikowi wieczystemu będzie wiązała się z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości pełnej wartości gruntu.
Wzór wniosku jest dostępny w załączniku. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie potwierdzające pełnienie funkcji proboszcza wydane przez Urząd Wojewódzki. Wniosek należy złożyć w Starostwie Powiatowym.
W przypadku parafii znajdujących się na terenie miasta Opola, wniosek należy złożyć w Urzędzie Miasta Opola w budynku Instytutu Śląskiego w Opolu przy ul. Piastowskiej 17 w pokoju 511, tel. 44 38 714, adresowany na Prezydenta Miasta Opola.
Jeżeli właścicielem nieruchomości będącej użytkowaniem wieczystym jest gmina, wówczas bonifikata może być mniejsza, albo może nie być jej wcale - jest to zależne od regulacji przyjętych przez daną gminę.