Ułatwienia dostępu

Offcanvas Section

Decyzją bp. Andrzeja Czai z 1 stycznia 2015 roku powołana została Kapituła Odnowy Katedry Opolskiej. Członkowie zostali podzieleni na kilka grup: duchowieństwo, czyli biskupi, dziekani rejonowi, przedstawiciele Wydziału Teologicznego UO i innych instytucji diecezjalnych, reprezentanci mediów, uczelni, środowisk artystycznych, biznesu i innych organizacji.
„Celem kapituły” – wyjaśnia Beata Balicka-Błagitka, dyrektor Biura Koordynacji Projektów w kurii opolskiej – „jest pokazanie, że katedra to dziedzictwo kulturowe całej naszej społeczności. W związku z tym należy wesprzeć wszelkie działania zmierzające do jej renowacji. To nasza wizytówka, miejsce przeżyć duchowych, często o niepowtarzalnym charakterze. Liczymy na to, że kapituła będzie jednoczyć ludzi wokół tego dzieła” – dodaje.
Na spotkaniach organizacyjnych kapituły uczestnicy zapoznawani są z regulaminem, celami i jej zadaniami. „Każda z grup będzie miała inne zadania w kontekście popularyzowania idei odnowy katedry na przestrzeni kilku kolejnych lat” – podkreśla Balicka-Błagitka.
Katedra jest w fatalnym stanie, dlatego renowacji wymaga zarówno elewacja zewnętrzna, jak i część wnętrza. „Możemy sobie wyobrazić jak potężne są to środki” – mówi dyrektor Biura Koordynacji Projektów. „Oczywiście będziemy starali się też o pozyskanie dotacji unijnych, ale potrzebny jest do nich ogromny wkład własny. W związku z tym, w zależności od tego, ile zdołamy zebrać środków własnych, tak proporcjonalnie będziemy mogli wnioskować o dofinansowanie poszczególnych etapów remontu. Nie da się za jednym razem wyremontować całości” – stwierdza.
„Jedna z hipotez mówi – informuje Balicka-Błagitka – „że w środku katedry istnieją zakryte tynkami gotyckie elementy, więc byłaby to także szansa, żeby je odkryć. Być może są jakieś zabytkowe polichromie, dlatego prowadzone są badania, które mają pomóc zweryfikować, co zostało zamurowane w czasach, kiedy nie zwracano uwagi na historyczną wartość budowli” – dodaje.
Koszt remontu katedry przekracza możliwości parafian, dlatego potrzebne jest „zintegrowanie środowisk, nagłośnienie problematyki, próba pozyskania środków finansowych, także funduszów unijnych” – wyjaśnia dyrektor Biura Koordynacji Projektów. „Mamy nadzieję, że przynajmniej część katedry zostanie wyremontowana na 800-lecie miasta Opola, które przypada w 2017 roku” – dopowiada Beata Balicka-Błagitka. Koszt całościowy remontu to około 20 mln zł.
Bp Andrzej Czaja zaprasza 8 marca na uroczystą inaugurację Kapituły Odnowy Katedry Opolskiej podczas Mszy św. w katedrze opolskiej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Dekretu ogólnego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim wydanym przez Konferencję Episkopatu Polski w dniu 13 marca 2018 r. (dalej: Dekret) informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska z siedzibą przy ul. Książąt Opolskich 19 w Opolu, reprezentowana przez Biskupa Diecezjalnego Andrzeja Czaję;
  2. Kontakt do Inspektora ochrony danych w Diecezji Opolskiej to: tel. 77 454 38 37, e-mail: [email protected];
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług, celu informacyjnym oraz pomiarów statystycznych;
  4. Przetwarzanie danych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności, gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem;
  5. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska oraz Redaktor Strony.
  6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do publicznej kościelnej osoby prawnej mającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. Pani/Pana dane osobowe z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Pana/Panią skutecznego sprzeciwu;
  8. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania zgodnie z Dekretem;
  9. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych (adres: Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa, e-mail: [email protected]), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy Dekretu;
    10. Przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany, ale dane nie będą profilowane.