Ułatwienia dostępu

Offcanvas Section

„Ikonografami powinni być wyłącznie święci. Ikona jest narzędziem, by zbliżyć się do Boga, a nie celem samym w sobie” – podkreślił ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki podczas sympozjum o ekumeniczym wymiarze ikony, które odbyło się na Uniwersytecie Opolskim.
We wprowadzeniu do prezentowanych podczas sympozjum ikon, ks. Klejnowski-Różycki wyjaśnił, że ikona pisana wzorcem tych średniowiecznych powstaje na prawdziwym drewnie. „Na deskę nakładamy wygotowane w kleju płótno. Następnie 12 warstw zaprawy kredowo-klejowej. Każda warstwa schnie minimum dobę. Potem szlifujemy i nakładamy płatki złota. Pigmenty uzyskane z naturalnych minerałów łączymy z winem mszalnym i żółtkiem jaja kurzego. Malujemy właśnie takimi naturalnymi farbami” – dodał.
Wyjaśniając, dlaczego to sympozjum odbywa się na Wydziale Teologicznym, a nie Akademii Sztuk Pięknych, ks. dr hab. Klejnowski-Różycki przypomniał, że ikonograf „definiuje się przede wszystkim jako teolog, wyrażający wiarę Kościoła poprzez sztukę liturgiczną. Ikona jest zapisanym słowem Bożym, czyli tym misterium, które zapisuje również Biblia, ale za pomocą innych technik” – powiedział.
„Ikona jest dziełem Kościoła” – mówił ks. dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki – „nawet jeśli jedna osoba namaluje ikonę od a do zet. W rycie poświęcenia ikony, kapłan wręcza ją autorowi. On pierwszy się przed nią kłania, całuje i ją otrzymuje, choć sam ją namalował”.
Prelegent przedstawił także etos ikonografa, który musi być człowiekiem przede wszystkim wierzącym. „Powinni mieć ojców duchownych, którzy będą ich spowiadali i dbali o ich rozwój duchowy. Mają karmić się Eucharystią i uczestniczyć w sakramentach. Nie do pomyślenia jest na Wschodzie czy w Grecji, by ktoś, kto maluje ikony lub tworzy architekturę sakralną, nie był wierzący. Na Zachodzie to się często zdarza, że sztukę sakralną tworzą sympatycy chrześcijaństwa” – stwierdził ks. Klejnowski-Różycki.
Kolejny prelegent, ks. prof. Piotr Jaskóła, przybliżył ekumeniczny wymiar ikony. Słowo „ekumenizm” pierwotnie nie oznaczał jedności, ale to, co jest powszechne. „Wszystko, co związane z Cesarstwem Rzymskim było ekumeniczne” – mówił ks. prof. Jaskóła – „Wszystko poza – barbarzyńskie. Pierwsze sobory nazywano ekumenicznymi, bo gromadziły wszystkich biskupów z całego cesarstwa. Nauczyciel ekumeniczny to taki znany i na Wschodzie, i na Zachodzie. Nie tyle kategoria jedności, ale powszechności kryła się za tym słowem” – podkreślił.
Uzasadniając, dlaczego ikona ma współcześnie wymiar ekumeniczny, ks. prof. Piotr Jaskóła wyliczał, że „ikony spotykamy nie tylko w cerkwiach, ale też i rzymskokatolickich kościołach, muzeach, sklepach z dewocjonaliami, a nawet na pchlich targach. Szokiem jednak jest, że ikony są obecne także w kościołach protestanckich” – dodał.
Ks. mgr Wojciech Lippa, kanclerz kurii opolskiej, przedstawił zaś recepcję ikony w sztuce współczesnej. Wśród przykładów recepcji stylu neobizantyjskiego wymienił również dwa z diecezji opolskiej: wizerunek Świętej Rodziny w absydzie kościoła w Branicach wykonany techniką mozaikową oraz zespół fresków wykonanych przez macedońskiego artystę w kościele w Skorogoszczy.
Uczestnicy sympozjum mogli po raz ostatni zobaczyć wystawę prac dyplomowych studentów „Ikonopisarstwa. Studium chrześcijańskiego Wschodu”. Wśród dzieł wystawionych w hallu auli Wydziału Teologicznego UO znalazły się ikony wykonane indywidualnie oraz grupowo.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Dekretu ogólnego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim wydanym przez Konferencję Episkopatu Polski w dniu 13 marca 2018 r. (dalej: Dekret) informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska z siedzibą przy ul. Książąt Opolskich 19 w Opolu, reprezentowana przez Biskupa Diecezjalnego Andrzeja Czaję;
  2. Kontakt do Inspektora ochrony danych w Diecezji Opolskiej to: tel. 77 454 38 37, e-mail: [email protected];
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług, celu informacyjnym oraz pomiarów statystycznych;
  4. Przetwarzanie danych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności, gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem;
  5. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska oraz Redaktor Strony.
  6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do publicznej kościelnej osoby prawnej mającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. Pani/Pana dane osobowe z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Pana/Panią skutecznego sprzeciwu;
  8. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania zgodnie z Dekretem;
  9. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych (adres: Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa, e-mail: [email protected]), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy Dekretu;
    10. Przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany, ale dane nie będą profilowane.