Offcanvas Section

Opole, dnia 26 marca 2021 roku
Nr 7/2021/A/KNC-K

DEKRET
o przebiegu Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w diecezji opolskiej

W trosce o właściwe przeżycie uroczystości wielkanocnych, w nawiązaniu do przepisów obowiązującego prawa kościelnego i świeckiego, w Wielkim Tygodniu i w Oktawie Wielkanocy na terenie diecezji opolskiej postanawiam, co następuje.

 

Rozdział I 
ZASADY OGÓLNE

  1. Liturgię Świętego Triduum Paschalnego wolno wyjątkowo poza kościołami parafialnymi, sprawować także w kościołach czy kaplicach filialnych. W związku z tym, wolno także zwiększyć liczbę celebracji w parafiach, które dysponują tylko jednym kościołem, przy czym ołtarz, tam, gdzie to jest przewidziane, należy obnażyć jedynie po ostatniej z nich. Nie można powtarzać procesji do Ciemnicy i Bożego Grobu.
  2. W kościołach czy kaplicach w obrzędach kultu religijnego nie może uczestniczyć więcej niż 1 osoba na 20 m2, zachowując dystans między sobą nie mniejszy niż 1,5 m, chyba, że wspólnie zamieszkują.
  3. Należy rozważyć tam, gdzie to możliwe, czy celebracji Wielkiego Tygodnia nie prowadzić na przykościelnych placach, ponieważ na zewnątrz świątyń nie obowiązują limity wiernych, a jedynie nakaz zakrywania maską ust i nosa oraz dystansowania się na odległość nie mniejszą niż 1,5 m.
  4. Wierni są zobowiązani do zakrywania maską ust i nosa podczas przebywania w obiektach kultu religijnego i w ich otoczeniu. Dotyczy to również koncelebransów i usługujących. Z tego obowiązku wyłączeni są jedynie główni celebransi oraz ci, którym zezwalają na to odrębne przepisy państwowe.
  5. Należy rozważyć tam, gdzie to możliwe, czy w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego, Poniedziałek Wielkanocny oraz w II Niedzielę Wielkanocną nie zwiększyć liczby Mszy świętych, korzystając z uprawnienia do binacji, trynacji i kwadrynacji, by umożliwić jak największej liczbie wiernych uczestnictwo w świątecznej Eucharystii.
  6. Z wyłączeniem Wielkiego Czwartku i Wielkiego Piątku, kiedy Komunii św. można poza obrzędami udzielać jedynie chorym oraz Wielkiej Soboty, kiedy można jej udzielać jedynie na sposób Wiatyku należy zatroszczyć się o to, aby ci wierni, którzy z różnych powodów nie uczestniczyli we Mszy św. bądź obrzędach liturgicznych, mogli przyjąć Komunię św. poza ich sprawowaniem.
  7. Zabrania się udzielania Komunii świętej pod dwiema Postaciami.
  8. Należy przypomnieć wiernym, że aż do odwołania w mocy pozostaje dyspensa od obowiązku uczestnictwa we Mszy świętej niedzielnej i świątecznej dla osób w podeszłym wieku i innych poważnie zagrożonych z uwagi na tzw. choroby towarzyszące czy stan błogosławiony, osób z objawami infekcji, przebywających w kwarantannie i samoizolacji, odczuwających wzmożoną obawę przed zakażeniem oraz tych wszystkich, którzy nie z własnej winy nie mogą uczestniczyć w liturgii (np. ze względu na ustanowione ograniczenia nie dostaną się do kościoła), a czas Komunii wielkanocnej trwa od Środy Popielcowej do Niedzieli Trójcy Przenajświętszej włącznie. Należy jednak zachęcać wiernych do tego, by łączyli się duchowo ze zgromadzonymi w kościołach na obrzędach Wielkiego Tygodnia poprzez środki masowego przekazu.
  9. Należy zorganizować spowiedź przedświąteczną wg zwykłego porządku, z zastrzeżeniem, że nie wolno jej odbywać w zamkniętych konfesjonałach, a wierni oczekujący na spowiedź mają zachowywać dystans między sobą nie mniejszy niż 1,5 m.
  10. Osoby, które nie będą mogły skorzystać ze spowiedzi wielkanocnej, winny wzbudzić akt żalu doskonałego i przystąpić do niej w późniejszym terminie.
  11. Zezwala się na pokropienia. Jeśli podczas pokropienia celebrans przechodzi przez kościół, ma mieć założoną maskę, zasłaniającą usta i nos.
  12. Należy zachęcać wszystkich wiernych do przeżywania liturgii Triduum Paschalnego i Wielkanocy w gronie rodzinnym. Materiały służące w tym pomocą zostaną udostępnione na stronie internetowej diecezji.

Rozdział II
PRZEBIEG WIELKIEGO TYGODNIA I WIELKANOCY

  • 1. Niedziela Palmowa
  1. Upamiętnienie wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy powinno być obchodzone wewnątrz kościoła. Należy zastosować trzecią formę przewidzianą przez Mszał Rzymski, czyli zwykłe wejście. W liturgii biskupiej można zastosować formę drugą.
  2. Poświęcenie palm odbywa się jedynie podczas obrzędów.
  • 2. Wielki Czwartek
  1. Msza krzyżma odbędzie się w katedrze opolskiej o godz. 9.30. Mają ją koncelebrować delegaci poszczególnych dekanatów, a także przedstawiciele Kurii Diecezjalnej w Opolu, SDO oraz WMSD. Przedstawicielami wiernych świeckich będą klerycy, służba liturgiczna, delegacje: sióstr zakonnych, modlitewnej wspólnoty „Oremus”, Bractwa św. Józefa oraz Maryjnej Wspólnoty Opiekunek Dziecięctwa Bożego. Szczegóły celebracji zostaną podane w specjalnym Komunikacie.
  2. Opuszcza się opcjonalny obrzęd umywania nóg.
  3. Buduje się Ciemnicę i urządza w niej adorację wg zwykłego porządku. Do adoracji zachęca się zwłaszcza tych, którzy nie uczestniczyli we Mszy Wieczerzy Pańskiej.
  • 3. Wielki Piątek
  1. Zachęca się do odprawiania Drogi Krzyżowej.
  2. W Wielkiej Modlitwie Powszechnej należy dodać wezwanie, które zostanie przekazane w odrębnym Komunikacie.
  3. Adoracja krzyża odbywa się w ten sposób, że jedynie (główny) celebrans oddaje mu cześć przez pocałunek, pozostali celebransi i wierni przez procesjonalne przyklęknięcie bądź głęboki skłon przed nim. Gdy liturgia jest transmitowana, należy po zakończonej adoracji indywidualnej, unieść krzyż na chwilę cichej modlitwy.
  4. Liturgię kończy Modlitwa po Komunii. Po zakończonych obrzędach Najświętszy Sakrament przenosi się do Bożego Grobu, który należy na tę okoliczność zbudować. Obnaża się ołtarz.
  5. Dziś i w Wielką Sobotę zabrania się, jak to jest w zwyczaju, udostępniać wiernym krzyża do adoracji w taki sposób, aby mogli go dotykać czy całować. Krzyż powinien pozostawać na ołtarzu albo obok niego, a hołd należy mu oddawać poprzez głęboki pokłon bądź przyklęknięcie.
  6. Zachęca się, aby tam, gdzie to jest możliwe, zorganizować nocną adorację Najświętszego Sakramentu przy Bożym Grobie, z zapewnieniem ciągłości obsady modlących się wiernych.
  • 4. Wielka Sobota
  1. Należy urządzić całodzienną adorację przy Bożym Gronie z podaniem jej zwyczajowego planu.
  2. Błogosławi się pokarmy na wielkanocny stół. Przy dobrej pogodzie błogosławieństwa te należy organizować raczej na zewnątrz kościołów, zachęcając wiernych do chwili osobistej adoracji przy Bożym Grobie. Trzeba tak zwiększyć liczbę błogosławieństw, by nie dopuścić do zbytniej kumulacji wiernych, zwłaszcza jeśli błogosławieństwo pokarmów odbywa się wewnątrz kościoła.
  3. Zabrania się błogosławienia pokarmów poza miejscami świętymi bądź ich okolicami.
  • 5. Wigilia Paschalna
  1. Liturgia rozpoczyna się wewnątrz kościoła. Do poświęcenia ognia można użyć zwykłej świecy, innej niż paschał.
  2. Należy poświęcić źródło chrzcielne, odnowić chrzcielne przyrzeczenia i dokonać pokropienia wiernych.
  3. W parafiach, w których procesja rezurekcyjna ma zwykle miejsce po zakończeniu obrzędów Wigilii Paschalnej, należy po modlitwie pokomunijnej wystawić Najświętszy Sakrament na ołtarzu, po czym, pomijając procesję, odśpiewać Te Deum i udzielić sakramentalnego błogosławieństwa, chyba że możliwe jest urządzenie procesji z udziałem jedynie służby liturgicznej wewnątrz kościoła. Radość wielkanocną mają oznajmiać przede wszystkim bijące dzwony.
  • 6. Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego
  1. W parafiach, w których procesja rezurekcyjna zwyczajowo ma miejsce rano, należy Najświętszy Sakrament wystawić przed Mszą przy Bożym Grobie, zachować zwyczajowe śpiewy i pomijając procesję, zakończyć je Te Deum, udzielić błogosławieństwa sakramentalnego, a Mszę rozpocząć od Gloria, chyba że możliwe jest urządzenie procesji z udziałem jedynie służby liturgicznej wewnątrz kościoła.
  2. Należy odprawić świąteczne Nieszpory.

Rozdział III
PRZEPISY KOŃCOWE

  1. Odwołuję Dekret z dnia 16 marca br. (nr 5/2021/A/KNC-K), dotyczący tej samej materii, co Dekret niniejszy.
  2. Kuria Diecezjalna w Wielkim Tygodniu będzie przyjmować petentów do Wielkiej Środy włącznie, a po Wielkanocy od środy w jej Oktawie w zwykłych godzinach urzędowania, czyli od 9.00 do 13.00 i od 14.00 do 16.00 (w Wielką Środę do 13.00).
  3. W razie jakichkolwiek wątpliwości czy trudności interpretacyjnych w rozumieniu zapisów niniejszego Dekretu należy zwrócić się do Biskupa Opolskiego, do którego należy autentyczna interpretacja wydawanego przez niego prawa, a także do tych, którym w tej szczególnej sytuacji ją powierzył, tj. do wikariuszy generalnych, wikariusza biskupiego ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kanclerza, dyrektora Wydziału Duszpasterskiego i oficjała, dostępnych drogą służbowego maila.
  4. Z uwagi na dynamiczną sytuację w kraju niniejsze zarządzenia mogą ulec zmianie. Proszę duszpasterzy o częstsze sprawdzanie służbowej poczty elektronicznej.

Na owocne przeżywanie misteriów męki, śmierci i chwalebnego zmartwychwstania Pana naszego Jezusa Chrystusa wszystkim z serca błogosławię.


  Kanclerz Kurii           Biskup Opolski
ks. Wojciech Lippa         † Andrzej Czaja 

 


APELPRZEWODNICZĄCEGO KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI
O PRZESTRZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA SANITARNEGO
PODCZAS UROCZYSTOŚCI RELIGIJNYCH

Obchody Wielkiego Tygodnia, kończące się Uroczystością Zmartwychwstania Pańskiego, to – dla nas katolików i innych chrześcijan na całym świecie – najważniejsze święta. Kolejny już raz będziemy obchodzić je w okolicznościach pandemii.

W tym niełatwym czasie obejmujemy naszą myślą wszystkich chorych, ich rodziny oraz osoby, które poświęcają się służbie najbardziej potrzebującym. Wspominamy też tych, którzy odeszli do wieczności, zawierzając ich życie Miłosiernemu Bogu.

W związku z rosnącą liczbą zachorowań mając na uwadze zdrowie i życie Polaków – zwracam się z gorącym apelem do kapłanów i wiernych świeckich o skrupulatne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa sanitarnego podczas celebracji liturgicznych.

Apeluję do wszystkich o przestrzeganie aktualnego limitu uczestników zgromadzeń religijnych, o zachowywanie dystansu społecznego, zakrywanie ust i nosa oraz dezynfekcję dłoni i respektowanie zasad higieny w obiektach sakralnych.

Osoby, które nie będą mogły osobiście uczestniczyć w celebracjach, proszę, aby łączyły się duchowo ze wspólnotą Kościoła poprzez modlitwę domową i transmisje medialne. Wprawdzie biskupi udzielili dyspensy od obowiązku udziału we Mszy św., jednakże trzeba pamiętać, że transmisje nigdy nie zastąpią pełnego uczestnictwa w Eucharystii i przyjmowania sakramentów: „Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym” (J 6,54).

Pozostawienie otwartych kościołów jest rzeczą niezwykle ważną, bo człowiek jest nie tylko ciałem, ale także duszą, a modlitwa – zwłaszcza w momentach doświadczeń i trudów – jest naszym umocnieniem na drodze do zbawienia.

Wierzę, że dzięki odpowiedzialnej i solidarnej trosce nas wszystkich, przeżyjemy nadchodzące Święta Zmartwychwstania Pańskiego pełni ufności i nadziei.

+ Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE)

Warszawa, dnia 26 marca 2021 roku


Opole, dnia 16 marca 2021 roku
Nr 4/2021/A/KNC-K


DEKRET 
ustanowienia odpustowych kościołów pątniczych
w Roku Świętego Józefa w diecezji opolskiej

 

Aby oddać należną cześć Opiekunowi Pana naszego Jezusa Chrystusa i poszerzyć Jego kult wśród wiernych, w nawiązaniu do Listu Apostolskiego Ojca Świętego Franciszka „Patris corde”, a także Dekretu Penitencjarii Apostolskiej z dnia 8 grudnia 2020 roku, na czas obchodów Roku Świętego Józefa, czyli od dnia 19 marca do 8 grudnia br., ustanawiam w diecezji opolskiej następujące odpustowe kościoły pątnicze:

  1. Kościół parafialny pw. św. Józefa w Opolu-Szczepanowicach.
  2. Sanktuarium św. Józefa w Prudniku-Lesie.
  3. Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Jemielnicy z kaplicą św. Józefa.

Odpustowe kościoły pątnicze winny się stać miejscem, do którego przybywają pielgrzymi, aby pojednać się z Bogiem w sakramencie pokuty, dostąpić przywileju odpustów, przyznanych przez Penitencjarię Apostolską z racji Roku Świętego Józefa oraz aby przez wstawiennictwo tego wielkiego Patrona powierzać Opatrzności Bożej intencje własne i wspólnot, do których należą.

W związku z powyższym, rektorzy wskazanych w niniejszym Dekrecie świątyń są zobowiązani umożliwić pielgrzymom:

  1. uczestnictwo w adoracji Najświętszego Sakramentu w dogodnych dla nich porach.
  2. skorzystanie z sakramentu pokuty w dniach i godzinach, w których przybywają.
  3. skorzystanie z kierownictwa duchowego, jeśli o to poproszą.
  4. uczestnictwo w wyznaczonych nabożeństwach ku czci św. Józefa, jak również w okolicznościowych konferencjach i katechezach przybliżających Jego postać.

Niech Święty Józef, Patron Kościoła Świętego, wyprasza nam wszystkim potrzebne łaski.

 

  Kanclerz Kurii           Biskup Opolski
ks. Wojciech Lippa         + Andrzej Czaja 

Ks. Rafał C. wspólnie i w porozumieniu z inną osobą, od dłuższego czasu podejmuje działania mające na celu zdyskredytowanie Biskupa Opolskiego i jego najbliższych współpracowników, rozpowszechniając nieprawdziwe i oszczercze informacje na ich temat. Wiadomo, że podejmowane były w wielu domach zakonnych oraz wobec licznych instytucji i osób w kraju oraz za granicą i innych przedstawicieli mediów. Ponadto istnieje uzasadnione podejrzenie, że podszywając się pod biskupa rozsyłał m.in. obraźliwe i wulgarne wiadomości do wielu osób oraz przedkładał sfabrykowane nagrania, mające stanowić rzekomy dowód w sprawie. W związku z tym w Prokuraturze Rejonowej w Opolu prowadzone jest postępowanie w tym zakresie, gdzie biskup i kanclerz posiadają status pokrzywdzonych. Biskup i kanclerz wystąpili przeciwko Rafałowi C. z prywatnymi aktami oskarżenia o zniesławienie.

Insynuacje wobec Biskupa Opolskiego i jego najbliższych współpracowników, które stanowią podstawę wystąpienia posłanki Joanny Scheuring-Wielgus w Sejmie, a także artykułu redaktor Natalii Waloch w „Wysokich Obcasach”, są całkowicie nieprawdziwe i stanowią kolejną próbę naruszania dobrego imienia biskupa. Należy ubolewać, że posłanka Sejmu RP, powołana do obrony praworządności, przyłączyła się do oszczerczej akcji dyfamacyjnej wobec biskupa i skrajnie nieobiektywnie relacjonuje na forum publicznym genezę i przebieg wydarzeń. Biskup opolski podejmie stanowcze kroki prawne wobec posłanki Joanny Scheuring-Wielgus oraz innych osób zaangażowanych w kampanię mającą na celu zdyskredytowanie jego osoby.

ks. Joachim Kobienia, rzecznik kurii diecezjalnej w Opolu

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Dekretu ogólnego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim wydanym przez Konferencję Episkopatu Polski w dniu 13 marca 2018 r. (dalej: Dekret) informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska z siedzibą przy ul. Książąt Opolskich 19 w Opolu, reprezentowana przez Biskupa Diecezjalnego Andrzeja Czaję;
  2. Kontakt do Inspektora ochrony danych w Diecezji Opolskiej to: tel. 77 454 38 37, e-mail: iod@diecezja.opole.pl;
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu zapewnienia bezpieczeństwa usług, celu informacyjnym oraz pomiarów statystycznych;
  4. Przetwarzanie danych jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności, gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem;
  5. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych jest Diecezja Opolska oraz Redaktor Strony.
  6. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do publicznej kościelnej osoby prawnej mającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. Pani/Pana dane osobowe z uwagi na nasz uzasadniony interes będziemy przetwarzać do czasu ewentualnego zgłoszenia przez Pana/Panią skutecznego sprzeciwu;
  8. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania zgodnie z Dekretem;
  9. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Kościelnego Inspektora Ochrony Danych (adres: Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6, 01-015 Warszawa, e-mail: kiod@episkopat.pl), gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy Dekretu;
    10. Przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany, ale dane nie będą profilowane.